برگزاری سومین رویداد کافه نوآوری پلتفرم تکنوشریف با موضوع «قانون جهش تولید دانش بنیان»
در ادامه، جناب آقای تاج الدینی کارشناس واحد اعتباریابی معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری به تشریح بخشی از قانون جهش تولید دانش بنیان پرداخت که اهم آن به شرح زیر است.
اعتبار مالیاتی از سال 95 آغاز شده و در سال 1401 بصورت قانون جهش تولید دانش بنیان تصویب و اجرایی شد.
بر اساس بند ب ماده 11 این قانون شرکتهای دارای فعالیتهای تحقیق و توسعه از اعتبار مالیاتی برخوردار میشوند. به نحوی که معادل هزینههای انجام شده در پروژههای تحقیق و توسعه، به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکتهای دارای پروانه بهرهبرداری با مجوز فعالیت از مراجع ذیربط اعطا شده و معادل آن از مالیات بر عملکرد مربوط به سال انجام هزینه مذکور یا سالهای بعد کسر میشود.
پروژه هایی که شامل این طرح میشوند، دارای 3 شاخصه هستند. 1) بایستی دارای فناوری بوده، 2) نوآورانه باشد و 3) نظام مند بودن طرح نیز بسیار اهمیت دارد.
برای بهرهمندی از این قانون، شرکتها میتوانند پس از فراخوان معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان (که معمولاً 3 بار در سال اعلام میشود)، پروژههای خود را در سایت etebar14.ir ثبت نمایند. فرایند ارزیابی پروژهها معمولاً بدون بازدید حضوری و بین یک الی دو ماه انجام میشود و پس از اعلام نتایج ارزیابی، امکان ثبت درخواست تجدید نظر، برای شرکتها در سایت فراهم شده است.
سرفصلهای مورد تأیید هزینه کرد اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه به شرح زیر است:
1- هزینه نیروی انسانی مستقیم در پروژههای تحقیق و توسعه: معادل حقوق و مزایای مندرج در لیست بیمه تأمین اجتماعی برای نیروی انسانی مستقیم در پروژههای تحقیق و توسعه تا سقف حداکثر دستمزد مشمول کسر حق بیمه
2- مواد اولیه و قطعات مصرفی: مواد، اجزاء و قطعات به میزان متناسب برای تولید آزمایشی، به تعداد محدود برای ساخت نمونه اولیه و به میزان به کار رفته برای ساخت واحد آزمایشی
3- ماشین آلات و تجهیزات تحقیق و توسعه: معادل استهلاک سالیانه ماشینآلات و تجهیزات در صورتی که نصب و راهاندازی شده باشد. نصب و راهاندازی تجهیزات بایستی در همان سال اجرای پروژه انجام شده باشد و شامل تجهیزاتی که از قبل نصب شده، نمیشود. لازم به ذکر است برای صنایع شیمیایی، دارویی و صنایع غذایی که نیاز به پایلوت دارند، هزینه ماشینآلات و تجهیزات بطور کامل محاسبه میشود.
4- همکاریهای فناورانه: هزینه کرد قرارداد با شرکتهای دانشبنیان و فناور، دانشگاهها و مراکز پژوهشی با تأیید دبیرخانه و در چارچوب سرفصلهای مورد تأیید هزینهکرد در پروژههای تحقیق و توسعه
نکته: باید قراداد رسمی وجود داشته باشد و مجری باید تعامل لازم را برای ارزیابی توسط معاونت داشته باشد، برونسپاری شرکت به شرکت زیرمجموعه خود قابل قبول نیست، خرید دانش فنی قابل قبول نیست.
5- تستها و آزمایشات: هزینه آزمونها و تستها برای تحقیق و توسعه، استانداردهای ویژه و اختصاصی بر روی محصولات و خدمات مرتبط با پروژه مورد نظر( تست های داخل شرکت مورد تایید نیست).
6- سایر هزینهها (مانند اجاره فضای کار اختصاصی تحقیق و توسعه، تخصصی سازی فضای کار تحقیق و توسعه)
بند ت ماده 11 قانون جهش تولید دانش بنیان، در مورد نحوه واگذاری اعتبار مالیاتی سرمایهگذاری می باشد. شرکتهای سرمایهگذار باید الزاماً، شرکت بورسی یا فرابورسی بوده و یا سرمایه ثبتی شرکت بایستی یک سیام سرمایه ثبتی صندوق نوآوری و شکوفایی باشد، که برای امسال حدود 300 میلیون تومان است. به عبارتی شرکت سرمایهگذار بایستی شرکت بزرگی باشد.
شرکتهای سرمایهپذیر نیز بایستی، شرکت فناور و یا دانشبنیان باشد. سرمایهگذاری روی طرح انجام خواهد شد و طرح پس از ثبت در سامانه etebar14.ir ، توسط معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانشبنیان ارزیابی خواهد شد. اعتبار مالیاتی سرمایهگذاری، پس از پایان پروژه تا30 درصد مبلغ سرمایهگذاری، به سرمایهگذار تعلق خواهد گرفت.
در سرمایهگذاری غیرمستقیم که از طریق صندوقهای CVC و VC (در اساس نامه صندوق، پژوهش و فناوری وجود داشته باشد) انجام می پذیرد، پس از پایان پروژه، تا 100درصد مبلغ سرمایهگذاری، اعتبار مالیاتی سرمایهگذاری قابل واگذاری است.
همچنین در این نشست، خانم نکو آمال از دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور به تشریح نکاتی در مورد بهرهمندی از این قانون پرداختند که به شرح زیر است:
قانون حمایت از موسسات دانش بنیان از سال 1389 مصوب شد، لیکن به دلیل در نظر نگرفتن برخی نکات در این قانون منجمله بحث تحقیق و توسعه، تولید و مارکتینگ موجب شد که شرکتهای نوع 2 که معمولاً شرکتهای بزرگ بودند، از معافیتهای این قانون بیبهره ماندند. در نهایت قانون جهش تولید دانش بنیان در سال 1401 تصویب شد.
هزینهکردها و طرحهای سرمایهگذاری که از طرف شورای راهبری اعلام میشود، باید در اظهارنامههای مالیاتی هم ثبت شود و قابل پذیرش است. این هزینهها باید در چارچوب هزینههای قابل قبول مالیاتی ماده 147و 148 قانون مالیات باشد و راستی آزمایی خواهد شد.
در صورتیکه شرکت دانشبنیان از اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه (بند ب ماده 11 قانون شرکتهای دارای فعالیتهای تحقیق و توسعه) یا سرمایهگذاری (بند ت ماده 11 قانون شرکتهای دارای فعالیتهای تحقیق و توسعه) استفاده کند، در همان سال دیگر نمیتواند از معافیت ماده 3 و یا 9 قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان(معافیتهای مالیاتی 15 و 20 ساله شرکتهای دانش بنیان) استفاده کند.
در مورد سرمایه گذاریهای مستقیم و غیر مستقیم، به این نکته توجه داشته باشید که اگر از اعتبار مالیاتی استفاده کنید و پروژه به نتیجه نرسد، هزینه زیان پروژه برای سازمان مالیاتی قابل قبول نخواهد بود.
در ادامه جلسه جناب آقای چگینی از صندوق نوآوری و شکوفایی پیرامون بندهای مرتبط با قانون جهش تولید دانشبنیان توضیحاتی به شرح زیر ارائه نمودند:
در ماده 3 قانون جهش تولید دانشبنیان حق گمرکی ورود ماشینآلات به کشور حذف گردیده و حق ورودی به عنوان جایگزین آن مطرح شده که پس از کسر موارد مرتبط مبلغ آن برای افزایش سرمایه سالانه صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص خواهد یافت.
در ماده 4 این قانون به ارگانهای دولتی و نظامی اجازه داده شده که ضمانتنامههای صادره توسط صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق پژوهش و فناوری را بپذیرند.
ماده 6 بند الف به شرکتهای دانش بنیان اجازه داده شده مانند مطبها در اماکن مسکونی مستقر شوند. قانون 55 شهرداریها بر اساس همین قانون نیز اصلاح شده است.
برای تحقق شعار سال “جهش تولید با مشارکت مردم” برنامه حمایتی با نام جهش طراحی شده و دارای 8 آیتم است. در سایت صندوق میتوان ثبت درخواست نمود. 2 نوع تسهیلات ارائه می شود، تسهیلات رشد تولید و تسهیلات تأمین مالی قرارداد، که هر دو از نوع سرمایه در گردش است.
شرکتهایی که فروش سال گذشته آنها بر اساس صورتهای مالی، گزارشهای فصلی یا اظهارنامه آنها بیش از 5 میلیارد تومان است و شرکتهایی که درآمد آنها کمتر از 500 میلیارد تومان بوده و 10 درصد این مبلغ مربوط به فروش محصولات دانش بنیان باشد. این تسهیلات تا 100 میلیارد تومان از طریق بانک ملی و بانک پاسارگاد به شرکتهایی پرداخت میشود که دارای برنامه عملیاتی برای رشد تولید تیراژ حداقل 2 برابر و یا از نظر ریالی رشد 3 برابری باشند و این برنامه بایستی در سایت ثبت شود. در پایان سال عملکرد این برنامه راستیآزمایی خواهد شد و اگر برنامه محقق نشده باشد، نرخ بهره واگذاری تغییر خواهد نمود.
برای شرکت هایی که بیش از 500 میلیارد تومان فروش دارند و سهم فروش دانش بنیان آنها بین 10 تا 50 درصد است، در صورتیکه برنامه عملیاتی برای دو برابر کردن سهم فروش دانشبنیان خود را ارائه دهند نیز میتوانند از این تسهیلات بهرهمند شوند.
شرکتهایی که برای دریافت این تسهیلات امکان ارائه تضامین لازم را ندارند نیز میتوانند از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی ضمانت نامه اعتباری بگیرند. این تسهیلات شامل شرکتهای نوپا نمیشود.
ترتیب شرکتهای دانش بنیان 3 دسته هستند: “نوپا” با فروش زیر 5 میلیارد تومان، “نوآور” با فروش بالای 5 میلیارد تومان و درصد فروش محصولات دانش بنیان زیر 50 درصد و “فناور” بالای 5 میلیارد و درصد فروش محصولات دانش بنیان آنها بالای 50 درصد است. این دسته بندی توسط معاونت علمی در سال گذشته ارائه شده است.
برای شرکتهای نوپا یک بسته حمایتی در حال طراحی است که بتوانیم در سال جاری 1000 شرکت نوپا را به شرکت فناور تبدیل کنیم. یعنی فروش محصولات دانش بنیان آنها به بالای 5 میلیارد و درصد فروش دانش بنیان آنها بالای 50 درصد برسد، که این برنامهها از طریق رسانهها اطلاعرسانی خواهد شد.
نظرات کاربران