چهارمین رویداد کافه نوآوری با عنوان «ثبت اختراع و آشنایی با مباحث مالکیت فکری» برگزار شد
در فرآیند ثبت دارایی فکری شما در حقیقت، دارایی فکری خود را افشا میکنید و در ازاء آن حقوق انحصاری دریافت میکنید. یعنی دیگران میتوانند از این دارایی استفاده آموزشی و تحقیقاتی کنند لیکن استفاده تجاری به شما تعلق میگیرد.
در IP باید دو مدل سیاست داشته باشید، سیاست حمله و سیاست دفاع. در جاهایی که امکان تجاری سازی یا صادرات را ندارید، ولی رقبایی در همان حوزه در حال فعالیت هستند، مثلاً در آلمان یا فرانسه، میتوانید آنجا ثبت انجام دهید و پس از آن شما قدرت مذاکره پیدا میکنید و میتوانید با شرکتهای خارجی تکنولوژیتان را لایسنس کنید. در زمانی که تحریمها اجازه صادرات کالا را نمیدهند، بهترین کار فعالیت بین المللی صادرات تکنولوژی است.
مسئول مراقبت از مالکیت فکری هر شرکت، خودِ آن شرکت است. شرکتهای بزرگ در دنیا خودشان این مسائل را رصد میکنند ولی شرکتهای کوچکتر این کار را به شرکتهای متخصص در این حوزه واگذار میکنند و آنها رصد میکنند.
آموزشها و کارگاههای برگزار شده برای افزایش کیفیت کار شرکتها مؤثر نبوده است. شرکتها نیاز به کارگاه ندارند، نیاز به منتورینگ دارند.کارگزار باید در شرکت مسائل را استخراج کند، ممیزی کند و چالشها را مشخص کند.
در مالکیت فکری، اصل مهم این نیست که چند پتنت و علامت تجاری داریم، مهم استراتژی ما است. اینکه می خواهیم به تنهایی رشد کنیم یا با دیگران همکاری کنیم. تعیین این موضوع در تعیین نوع ابزارهای چگونگی استفاده از آنها بسیار مهم است.
در طرح پیاده سازی مالکیت فکری شرکتی، شرکتهای بزرگ میتوانند با ارائه درخواست به معاونت علمی، این خدمات را به صورت رایگان دریافت نمایند. در این طرح با شرکت مذاکره خواهد شد و پس از ممیزی و ارائه طرح انجام خواهد شد و کمک می کنیم به راه اندازی دفترIP و تدوین استراتژی IP و کارشناس شرکت میتواند IP شرکت را رصد کند.
همچنین اخیرا سامانه دانا برای ارائه رایگان مشاوره در حوزه مالکیت فکری راه اندازی شده که شرکت ها میتوانند از این امکان استفاده کنند.
در ادامه آقای دکتر اسدی مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت اذعان کرد، در بحث مالکیت فکری، اول ببینید منافع شما کجاست؟ به جای ثبت اختراع به پیدا کردن دارایی فکری دیگران از طریق جستجوی جدیدترین اختراعات بپردازید. یک کارشناس برای این کار اختصاص دهید و مرتب رصد کنید.
قبل از ثبت اختراع بررسی کنید که این کار چه مزایا و معایبی دارد؟ قانونی داریم که اگر برند را ثبت نکنید و دیگری آن را ثبت کند، میتواند جلوی فعالیت شما را بگیرد. از طرفی فرایند رسیدگی قضایی به اینگونه مباحث در سیستم قضایی ما پیچیدگیهای زیادی دارد و بعد از ثبت اختراع در کشور، در شکایتها حقوق قضایی قوی برای حمایت نداریم. اما ثبت فقط از جهت افزایش ارزش برند مفید است.
در برخی مواقع به دلیل ضعف حمایتهای قانونی بهتر است، قبل از ثبت اختراع آن را تولید کنیم و بعد ثبت کنیم.
در مشاورههای زیادی که با شرکتهای دانشبنیان انجام دادهام متوجه شدم که درصد بالایی از شرکتهای دانش بنیان، فقط یک محصول دارند و فاقد شرایط و قابلیتهای لازم برای دانشبنیان شدن هستند.
یک نکته در قرارداد با منابع انسانی این است که بیمه مفاد قراردادهایی را که در آنها جریمه مطرح شده باشد را نمیپذیرد لذا برای حفظ داراییهای فکری شرکت، یک قرارداد مشاوره با آنان منعقد کنید و در قرارداد مشاوره در مورد حفظ داراییهای شرکت و عدم رقابت تا 10 سال خسارت تعیین کنید تا در صورت لزوم منافع شرکت را حفظ نماید.
صنعت دنبال سود و پایداری است، هزینه در حوزه R&D به پایداری کمک میکند. ببینید چه راهی شما را به سود و پایداری میرساند. اگر دارایی دارید تنها راه محافظت از آن ثبت نیست، گاهی بهتر است خودتان از آن محافظت کنید.
در پایان، خانم دکتر امینلو به سوالات مطرح شده از طرف مهمانان پاسخ داد.
نظرات کاربران