بازدید 120
پدیده زارع 161 روز پیش
بدون دیدگاه

با حضور معاون وزیر نفت، کاتالیست واحدRCD ساخت ایران، در شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) رونمایی شد.

کاتالیست واحد RCD محصول ساخت ایران، در شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند روز چهارشنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۲ با حضور معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران رونمایی شد.

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران پیش از ظهر امروز در آیین رونمایی از کاتالیست ساخت ایران واحد RCD در شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند با اشاره به اینکه تولید کاتالیست واحد RCD یک اقدام بسیار ارزنده و قابل توجه است، اظهار داشت: چنانچه به گذشته بپردازیم؛ زمانی که واحد مشابه RCD در پالایشگاه اصفهان را به عنوان یکی از واحدهای تحت لیسانس برای نفت انتخاب می‌کردیم که همزمان در کشور این سوال وجود داشت مگر می‌شود یک هزار و ۵۰۰ تن کاتالیست در بازه زمانی هشت تا ماه تولید شود و مشخص شود در چه زمینه‌ای مصرف شود این در حالی است که در هیچ کجای دنیا از این واحد استفاده نشده است.

 جلیل سالاری افزود: با توجه به خصوصی‌سازی که در شرکت پالایشگاه نفت اصفهان انجام شد طرح آنها به تعویق افتاد و پالایشگاه شازند در ساخت کاتالیست واحد RCD پیشی گرفت.

 وی تاکید کرد: این طرح در پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند شکل گرفت که می‌توان از آن به عنوان یک دستاورد بزرگ در کشور یاد کرد و این موفقیت به واسطه تعامل و هم افزایی شرکت‌ دانش بنیان و پژوهش کسب شده است.

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: تولید این کاتالیست در کشور یک اقدام اقتصادی برای کشور محسوب می‌شود که توسط شرکت‌های دانش بنیان انجام شده است، واحدهای دیگری نیز وجود دارد که در آینده مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

وی تاکید کرد: در این حوزه نه تنها بومی سازی انجام شده بلکه صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز در حال انجام است و باید اذعان داشت که شرکت دانش بنیان اکسیر نوین فرایند آسیا رقیب شرکت‌های بزرگ در کشور است به طوری که هم اکنون از کاتالیست ایرانی استفاده می‌کنند و بنزینی که در این کشورها با کاتالیست ایرانی تولید می‌شود، در باک خودروهای خارجی مورد استفاده قرار می گیرد.

 معاون وزیر و مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: این دستاوردها به برکت نظام و انقلاب اسلامی و تلاش مجموعه شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان کشور حاصل شده است.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت نیز در این آیین بیان کرد: تولید کاتالیست واحد RCD با همکاری زنجیره تکمیل فناوری از جمله توسعه دهنده دانش و شرکت دانش‌بنیان شکل گرفته است.

عظیم کلانتری گفت: قرار داد ۱۰ ساله این کاتالیست سبب می‌شود به صورت بلند مدت این مجموعه‌ها در کنار هم قرار گیرند‌ و فعالیت‌های بیشتری داشته باشند.

وی افزود: گروه‌ها، مدیران و کارشناسان در تولید کاتالیست واحد RCD نقش داشتند‌ و حمایت ویژه از سوی شرکت پالایش و پخش  سبب شد یک نمونه موفق تولید شود.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: مدلی که پژوهشگاه صنعت نفت برای تعداد بسیاری از کاتالیست ‌ها در نظر گرفته مدل بسیار موفقی بوده و قرار است این مدل در واحدهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

کلانتری با بیان اینکه در دسترس بودن شرکت داخلی نماد توانمندی و مولفه قدرت برای جمهوری اسلامی است، گفت: نیروی انسانی کشور بسیار خوب و عملیاتی است اما خبرگان عملیاتی و نخبگان دانشگاهی و تحقیقاتی برای توسعه دانش باید کنار سیستم‌های تحقیقاتی دانشگاهی قرار گیرند تا اقدمات موثری انجام شود.

مدیرعامل شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی( ره) نیز در این آیین اظهار داشت: برای نخستین بار در ایران واحد تصفیه هیدروژنی باقیمانده سنگین با ظرفیت ۶۹ هزار بشکه در روز به منظور کاهش میزان گوگرد، نیتروژن و فلزات موجود در محصول انتهای برجهای تقطیر اتمسفریک و خلا طراحی و ساخته شد و در واقع با ساخت این واحد،زمینه لازم برای تبدیل نفت کوره سنگین به بنزین و محصولات سبک‌تر فراهم شد.

مجید رجبی افزود: این واحد دارای ۲ بخش بوده که هر بخش می تواند به صورت مجزا در سرویس قرار گرفته و وظیفه تصفیه را انجام دهد.

مدیرعامل شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) گفت:  هر بخش دارای پنج راکتور است و در مجموع ۱۰ رآکتور دارای حدود یک هزار و ۴۰۰ تن کاتالیست است که در آنها در دمای ۳۷۰ درجه سانتی گراد و فشار ۱۹۰ بار که در واقع بالاترین فشار کارکرد در کل واحدهای پالایشی دنیاست همچنین فرآیندهای تصفیه هیدروژنی (حذف فلزات، نیتروژن،گوگردی باقیمانده کربن) از باقیمانده سنگین نفت خام انجام می شود.

رحبی ادامه داد: محصول اصلی این واحد، باقیمانده سنگین تصفیه شده جهت تامین خوراک واحد RFCC است و دیزل و نفتا نیز از محصولات جانبی واحد بوده که به واحدهای تصفیه هیدروژنی ارسال می شوند.

وی با بیان اینکه نخستین بار در کشور در این واحد سوخت کم گوگرد کشتیرانی تولید شده است، گفت: حداکثر تا ۴۰۰ هزار تن در سال سوخت کم گوگرد به کشتیرانی تحویل داده می شود که نیاز کشور را تامین می کند.

مدیرعامل شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند گفت: یکی از گلوگاه های اصلی واحد  RCD تامین کاتالیست آن بوده است که اعمال تحریم های ظالمانه کشور ،همواره استمرار و حفظ تولید را با چالش ها و موانع جدی مواجه می کرد که از این رو مدیریت شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره)شازند با هدف گره گشایی از این مهم و در راستای حفظ استقلال کشور در خصوص تولید این نوع کاتالیست ،برنامه ای جدی را ترسیم و با اعتماد به شرکت های دانش بنیان داخلی،موفق به بومی سازی این محصول ارزشمند و استراتژیک شد و برگ زرین دیگری را بر کارنامه افتخارات صنعت عظیم نفت کشور افزود و تحریم ها را خنثی کرد.

رجبی عنوان کرد: پیش از این کاتالیست واحد RCD به عنوان تنها پالایشگاه دارای واحد RCDکشور از طریق کشورهایی مانند چین،روسیه ،ژاپن و هلند خریداری و تامین می‌شد با وجود تحریم های موجود، عملیات تولید متوقف نمی‌شد و کاتالیست مذکور با تلاش و پیگیری های مستمر شرکت به موقع تامین می‌شد و هیچگونه وقفه ای برای واحدها پیش نمی آمد.

وی توضیح داد: این موضوع علاوه بر خروج مقادیر هنگفتی ارز از کشور بسیار زمان بر و طولانی بود‌‌ و بر همین اساس پالایشگاه امام خمینی (ره)شازند از طریق تعامل و ارتباط مستمر در سطوح کارشناسی و مدیریتی با تولید کننده های داخلی در راستای بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی آنها و ادامه حمایت و خرید از شرکت های تولید کننده ،بومی سازی این کاتالیست را در دستور کار خود قرار داد.

مدیر عامل شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شهرستان شازند عنوان کرد: با همین هدف توانمندی شرکت های سازنده کاتالیست ارزیابی شده و در  نهایت با توجه به توانمندی های ویژه شرکت اکسیر نوین فرایند آسیا، برای این منظور انتخاب شد.

رجبی توضیح داد: در فرآیند تولید آزمایشی، انجام تست پایلوت و تولید نهایی کاتالیست، همکاری تنگاتنگی بین دو شرکت وجود داشته است و تمامی مراحل کار با حضور نمایندگان پالایشگاه و همفکری آنها  انجام شده است.

وی گفت: در مرحله تولید با توجه به نیاز به کسب تجربه، انجام تست های متنوع زمان تولید کمی طولانی بود و از این رو تا مرحله استفاده ،حدود دو سوم کاتالیست مصرفی یک خط تولید شد.

مدیر عامل شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شهرستان شازند ( ره) افزود: در صورت عدم تولید این کاتالیست و عدم تامین آن از منابع خارجی، واحد RCD، متوقف می شد که در پی آن واحد RFCC,MEROX، پروپیلن و گوگرد زدایی بنزین برشهای سنگین از سرویس خارج  و در نتیجه کاهش تولید بنزین به میزان هشت میلیون لیتر در روز،گاز مایع به میزان یک هزار و ۵۰۰  تن در روز و پروپیلن به میزان یک هزار و ۵۰۰ تن در روز و پروپیلن به میزان ۵۰۰ تن در روز رخ می داد که علاوه بر تبعات سنگین سیاسی و اجتماعی روزانه حدود ۲ میلیون یورو از سود آوری پالایشگاه کاسته میشد.

مجید رجبی گفت: عدم وابستگی به تامین این کاتالیست ضمن ایجاد فضای اطمینان برای تولید مستمر و پیشگیری از پیامدهایی که پیش از این بیان شد، می تواند با افزایش خوراک و تغییرکیفیت خوراک،سودآوری این واحد و شرکت را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

وی اضافه کرد: ضمن اینکه دیگر شرکت های پالایشی نظیر اصفهان و همچنین شرکت های پتروپالایشی در دست احداث از این واحد بهره مند می شوند و برای تامین کاتالیست مشکلی نخواهد داشت.

مدیر عامل شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شهرستان شازند گفت: با توجه به این که کاتالیست واحد RCD جزء کالاهای استراتژیک در عرصه صنعت پالایش نفت کشور است از این رو نقش به سزایی در کیفیت و کمیت تولید بنزین دارد و در شرایط اعمال تحریم های ظالمانه علیه کشورمان ،فرآیند بومی سازی کاتالیست، علاوه بر در دسترس قرار دادن و کاهش هزینه های جانبی تامین کاتالیست در مقایسه با منابع تامین کننده خارجی، باعث جلوگیری از خروج ارز، ایجاد ارزش افزوده، افزایش بهره وری و کارآفرینی در کشور شده است.

رجبی تاکید کرد: تامین کاتالیست واحد RCD از منابع داخلی در مقایسه با منابع خارجی ،طبق آخرین قراردادهای جاری و در دست اقدام شرکت متبوع، سالانه موجب جلوگیری از خروج ارز به میزان هشت میلیون و ۵۱۰ هزار یورو می شود.

وی گفت: واحد مذکور از نظر عملیاتی همانند قبل بوده اما در صورت اطمینان نسبت به تامین به موقع کاتالیست و کیفی تر کردن آن، قابلیت تغییر نوع خوراک، افزایش خوراک واحد و در نتیجه افزایش سودآوری در آن واحد وجود دارد.

مدیر عامل شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شهرستان شازند افزود: بومی سازی کاتالیست مورد نیاز واحد RCD در سال مهار تورم و رشد تولید اقدامی بسیار مهم و راهبردی و دارای منافع زیادی برای کشور ،شرکت تولید کننده و پالایشگاه ارزیابی می شود.

رجبی گفت: در خصوص ترکیب خوراک استفاده شده در واحد RCD،در هر نوبت تعویض کاتالیست ،به میزان یک هزار و ۵۰۰ تن در یک بازه زمانی ۱۶ الی ۲۲ ماهه کاتالیست مصرف می شود و پس از آن تخلیه و توسط شرکت های ثالث بازیابی می شود.

وی عنوان کرد: با توجه به کنترل تمامی شرایط فیزیکی و شیمیایی کاتالیست در مرحله تولید ،همچنین تست پایلوتی با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت ،کاتالیست مذکور همانند سایر کاتالیست ها ،کارایی لازم را داشته و قابل رقابت با آنها می باشد ،محصول کاتالیست از دو بعد فیزیکی و شیمیایی مورد بررسی قرار می گیرد.

مدیرعامل شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند گفت: به لحاظ  خواص فیزیکی، کاتالیست ساخت داخل مطلوب ارزیابی می شود ،چرا که قبل از ساخت کاتالیست ،تمام مشخصات فیزیکی در آزمایشگاه و پایلوت مورد بررسی قرار می گیرد و با راهنمایی های کارشناسان پالایشگاه،به مشخصات مورد نظر دست پیدا کرده است.

رجبی توضیح داد: به عنوان مثال خواص استحکام کاتالیست داخلی در برخی موارد بهتر از نوع خارجی آن جواب داده است و از منظر شیمیایی نیز در تست کارآیی کاتالیست در رآکتور پالایشگاه ،خروجی فرآورده ،طبق استاندارد تعریف شده بوده است.

وی ابراز داشت: شاخص کیفی کاتالیست شامل ۲ بخش شاخص مربوط به طول عمر کاتالیست و هزینه های عملیاتی و شاخص مربوط به کیفیت محصول خارجی است و

در بحث شاخص های مربوط به طول عمر کاتالیست و هزینه های عملیاتی ،مهم‌ترین پارامتر دمای ورودی رآکتورها است که نسبت به کاتالیست خارجی از وضعیت مطلوب بری برخوردار می باشد.

مدیر عامل شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شهرستان شازند خاطر نشان کرد: پایین تر بودن دمای ورودی جهت شروع واکنش ها،فاکتوری بسیار مهم و اقتصادی است چرا که در صورت پایین تر بودن دما،انرژی کمتری را متحمل می شود و باعث افزایش طول عمر کاتالیست می شود همچنین میزان تجمع کک در روی سطوح کاتالیست را کاهش داده و زمان تعمیرات اساسی واحد را به تاخیر می اندازد.

رجبی گفت: در بحث کیفیت محصول خروجی واحد ،مهم‌ترین فاکتور میزان گوگرد در خروجی واحد است که بررسی استاندارد و طراحی واحد میزان گوگرد در محصول خروجی رآکتور کمتر از چهار هزار قسمت در میلیون است (حد استاندارد سوخت کشتیرانی پنج هزار قسمت در میلیون است)که این شاخص موضوع انعطاف پذیری بالایی برای تامین سوخت کشتیرانی و در عین حال تامین خوراک مناسب واحد های RFCC و پایین دستی را در اختیار پالایشگاه قرار می دهد.

مدیر شرکت دانش بنیان اکسیر نوین فرآیند آسیا نیز در این آیین بیان کرد: این شرکت از سال ۹۱ فعالیت خود را با ظرفیت سه هزار تن با ۶۰ نوع محصول آغاز کرد و با توجه به نیاز شدید کشور و جلوگیری از خروج ارز کشور از سال ۹۷ ظرفیت تولید خود را به بیش از ۱۰ هزار تن در سال افزایش داد و طرح توسعه را دستور کار خود قرار داد.

” محمد امیدی” افزود: با توجه به این مهم طراحی مهندسی ،ساخت و راه اندازی با سرمایه گذاری ۳۰ میلیون یورو انجام شد و تفاهمنامه ای با پالایش منعقد شد و در اول بهمن  سال گذشته کاتالیست را بارگیری کردیم و اکنون با کیفیت بسیار خوبی در سرویس قرار دارد.

وی بیان کرد: سولفور این کاتالیست بین سه تا چهار هزار ppm است و در دمای پایین تر نسبت به کاتالیست های دیگر تهیه شده است.

رییس خدمات فنی و مهندسی پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند نیز با اشاره به بارگیری کاتالیست داخلی همراه با کاتالیست مازاد در انبار واحد RCD  گفت: تفاهم نامه پیرامون تولید این کاتالیست در سال ۱۳۹۸ منعقد و پس از یک سال مقرر شد که شرکت اکسیر نوین فرایندآسیا ساخت کاتالیست را در بازه زمانی یک و نیم ساله دنبال کند.

 محسن محمدی افزود که این شرکت در گام نخست حدود ۵۰۰ تن کاتالیست را وارد پالایشگاه کرد و برای تامین باقیمانده کاتالیست مورد نیاز( حدود۲۰۰ تن) باید اقدامات و تمهیدات لازم اندیشیده می شد.

وی با بیان اینکه ادامه واحد RCD، واحد RFCC است، افزود: چنانچه کاتالیست باقی مانده تامین نمی شد علاوه بر تاثیر بر عملکرد واحد RFCC روزانه ۲میلیون  دلار به سیستم خسارت وارد می شد اما به همت مهندسین و کارشناسان پالایشگاه، در خصوص تامین باقی مانده کاتالیست اقدامات ارزنده و قابل توجهی انجام شد.

در پایان این آیین، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی به همراه مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند در جمع اصحاب رسانه حضور یافتند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.