بررسی نظریه انتشار نوآوری در حوزه آموزش
هدف این مقاله بررسی نظریه انتشار نوآوری در حوزه آموزش است. برای دستیابی به این هدف, نخست خاستگاه و تعریف جامع نظریه انتشار نوآوری با تاکید بر چهار عنصر اساسی آن (1. نوآوری 2. کانالهای ارتباطی 3. زمان 4. نظام اجتماعی) سپس ویژگیهای ضروری برای گسترش نوآوریها (1. مزیت نسبی 2. سازگاری نسبی 3. سادگی استفاده 4. قابل امتحان بودن 5. قابل مشاهده بودن) و افراد در معرض (1. نوآوران 2. پذیرندگان اولیه 3. اکثریت اولیه 4. اکثری ثانویه 5. شکاکان) با ارایه راهبردهایی در حوزه آموزش بررسی شده اند. سپس به تاثیر نوآوریها بر مهمترین فاکتورهای نظام آموزش (1. مدارس 2. عامل انسانی, بویژه معلمان 3. موارد و روشها) پرداخته شده و در پایان برای تشویق و گسترش فرهنگ نوآوری در نظام آموزشی, پیشنهاداتی ارایه شده است.