بازدید 128
پدیده زارع 154 روز پیش
بدون دیدگاه

به همت مهندسین شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند محصول با ارزش پروپیلن از گاز سوختی واحد RFCC  بازیابی گردید.

با تلاش متخصصانه و متعهدانه مهندسین شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند، محصول باارزش پروپیلن از گاز سوختی واحد RFCC  بازیابی گردید و ضمن جلوگیری از هدرروی این محصول با ارزش، سودآوری قابل  توجهی برای پالایشگاه محقق شد.

به گزارش روابط عمومی یکی از محصولات مهم واحد RFCC پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند، پروپیلن است که تولید آن بخش مهمی از نیازهای کشور را مرتفع می نماید. اما در بخش تغلیظ گازی واحد  RFCC که فرآیند جداسازی گاز سوختی، گاز مایع و بنزین در آن صورت می پذیرد، مقدار قابل توجهی از پروپیلن در قالب گاز سوختی هدر می رفت. بر همین اساس، اجرای پروژه پیشگیری از هدرروی پروپیلن از گازهای سوختی این واحد در دستور کار مهندسین و متخصصین پالایشگاه قرار گرفت .

پروژه بازیابی پروپیلن از گاز سوختی RFCC در سال های گذشته از سوی یک شرکت هندی ارائه گردیده بود که با افزودن تجهیزات هزینه بری در بخش تغلیظ گازی واحد RFCC موفق به بازیابی پروپیلن از گاز سوختی شده بودند و جهت عملیاتی نمودن این طرح پیشنهادی که ثبت اختراع نیز شده بود، بالغ بر دو و نیم میلیون دلار هزینه سرمایه گزاری، پیش بینی شده بود .

در همین راستا آقایان مهندس سید مسعود حسینی از اداره مهندسی فرآیند واحد RFCC به عنوان مجری طرح، مهندس مهدی یزدیان از اداره مهندسی فرآیند واحد RFCC به عنوان مشاور طرح و آقایان مهندس حمید عزیزی و مهندس حسین دانشمند از اداره بهره برداری به عنوان همکاران طرح موفق شدند با عملیاتی نمودن این پروژه مهم، گامی مهم در پیشگیری از هدرروی این محصول استراتژیک برداشته، بدون صرف هزینه اولیه، سالانه ۱۳ میلیون دلار سودآوری برای شرکت به ارمغان بیاورند.

این گزارش می افزاید پروپیلن یکی از محصولات کلیدی پتروشیمیایی است که از ارزش افزوده بسیار بالایی، حتی بیش از مواد اولیه پتروشیمی نظیر گاز و نفتا، برخوردار است و به عنوان خوراک برای تولید پلیمرهای مختلف و محصولات میانی به کار می رود. مهمترین مشتقات پروپیلن عبارتند از:پلی پروپیلن،آکریلونیتریل، پروپیلن اکسید، فنول، اکسوالکل، اسید آکریلیک، ایزوپروپیل الکل، الیگومرها و دیگر مواد واسط که در نهایت به صورت مواد مورد نیاز صنایع الکترونیک، خودروسازی، ساختمان سازی، بسته بندی و نظیر آن مورد استفاده قرار می گیرند. فرآیندهای FCC و RFCC از تولید کننده های پروپیلن در جهان به شمار می روند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.